Tuesday 19 April 2011

Resepi 2 : Tepung Pelita Nek Kiah

Gambar Hiasan

Salam cucu-cucu sekalian..! Apa khabar cucu-cucu nenek hari ini? Semoga semuanya sihat-sihat belaka laa hendaknya. Hah? Nenek nak luahkan perasaan sikit nih... Sejak akhir-akhir nih, nenek asyik tertekan jek tau... Semuanya serba tak kena..!! Nenek pun sibuk laa membaca buku untuk release tension.

Ada satu buku omputih nih, nenek suka bila dia tulis "stressed when spell backward is desserts"... HUHUHU... disbbkan itu, nenek pun teringin laa nak buat desserts dan hari ini, nenek nak berkongsi resepi kuih Tepung Pelita...!! Yay..!!


Ramuan A - untuk lapisan bawah
  • 2 cawan tepung beras
  • Sedikit air kapur
  • 7 helai daun pandan (dikisar dan ambil airnya)
Ramuan B - untuk lapisan atas
  • 1 biji kelapa (santan pekat)
  • 1 cawan tepung beras
  • Garam secukup rasa
Ramuan lain
  • Gula pasir secukupnya
  • Daun pisang untuk dibuat bakul
Cara membuatnya
  1. Pertama sekali, kita kisarkan daun pandan dan tapiskan airnya. Ini digunakan untuk mendapatkan warna hijau muda untuk lapisan bawah kuih tepung pelita kita tu nanti. Tips yang nenek boleh bagi kat sini, gunakan lah daun pandan yang muda untuk dapatkan warna hijau yang terang. Janganlah pakai pewarna tiruan tu, tak elok..!
  2. Kemudian, cucu-cucu boleh satukan bahan-bahan dalam Ramuan A dan gaulkan hingga rata. Ini untuk lapisan bawah kuih tepung pelita kita nanti. Lapisan bawah akan menjadi agak kental seperti agar-agar bila dah siap nanti dan akan ada rasa manis.
  3. Kemudian, cucu-cucu sediakan pula bahan-bahan untuk lapisan atasnya. Satukan semua bahan-bahan untuk Ramuan B dan gaulkan hingga rata. Lapisan atas kuih ini akan menjadi lebih lembut daripada lapisan bawahnya dan ada rasa lemak yang sangat sedap.
  4. Ok, sekarang cucu-cucu kena didihkan air pulak untuk tujuan mengukus. Sambil tunggu air mendidih, bubuh 1 sudu gula atau air gula (kemanisan ikut kesukaan masing-masing) ke dalam bakul kecil yang dibuat daripada daun pisang. Maaf yek sebab nenek tak dapat nak tunjukkan cara nak buat bakulnya. I'm sorry~~!!! 
  5. Bila air sudah pun mendidih, masukkan Ramuan A ke dalam bakul. Masukkan agak-agak 1/2 atau 1/3 bakul. Jangan penuh sangat sebab kita akan masukkan lapisan atasnya pulak nanti. Kukuskan sehingga masak yek dalam masa 5-10 minit.
  6. Kemudian masukkan pula Ramuan B hingga penuh bakul tersebut dan kukuskan sehingga masak. Bagaimana nak pastikan yang kuih tersebut dah betul-betul masak? Senang jek wahai cucu-cucu sekalian, cucuk lah dengan lidi. Kalau takde yang melekat atau lidi tu bersih jek, maknanya dah masak laa tuh.
Ok, senang tak? Nenek rasa kacang jek lah nak buat kuih Tepung Pelita nih & nenek rasa cucu-cucu mesti boleh buat punyerrr... Cubalaa nanti yek? Kalau dah cuba, inform nenek yek... Daaa...


Malaysia Web Hosting

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The Obscura Cafe